Gelijk hebben of gelukkig zijn?

Het is een vraag die ik vaak stel aan stellen in mijn praktijk: “Wat is belangrijker: gelijk hebben of gelukkig zijn?” Meestal valt er even een stilte. Want ja, het liefst willen we het eigenlijk allebei.

Maar in de praktijk blijkt dat vaak lastig. Veel ruzies ontstaan niet door grote problemen, maar omdat we willen bewijzen dat we gelijk hebben. Over wie er wéér de vaatwasser verkeerd heeft ingeruimd, wat de ander precies zei vorige week dinsdag, of hoe laat jullie er echt waren op dat ene feestje. Het zijn ogenschijnlijk kleine dingen, maar als de sfeer al wat gespannen is, kunnen ze uitmonden in een flinke strijd.

Waarom willen we zo graag gelijk?

Gelijk hebben geeft ons het gevoel dat we gezien worden. Dat onze waarheid er toe doet. Dat we serieus worden genomen. Het is heel menselijk – we willen bevestiging. Maar zodra het gesprek verandert in een wedstrijd wie er het beste argument heeft, wie de feiten beter kent of wie het hardst kan roepen, gaat het niet meer om verbinding. Dan gaat het om winnen.

En wat gebeurt er als je wint? De ander verliest. En in een relatie is dat eigenlijk geen overwinning, maar een verlies voor jullie beiden.

Gelijk en toch niet gelukkig

Het lastige is: je kunt nooit 100% zeker weten of je gelijk hebt. Ons geheugen is selectief. Onze beleving is gekleurd door emoties, verwachtingen en eerdere ervaringen. Wat jij als ‘de waarheid’ ervaart, kan voor je partner héél anders voelen. En dat is niet omdat één van jullie niet de waarheid spreekt – maar omdat jullie simpelweg twee verschillende perspectieven hebben.

Dus je kunt je gelijk halen, maar als je partner zich niet gehoord of begrepen voelt, blijft er vaak een nare smaak hangen. Dan is de ruzie misschien “gewonnen”, maar de verbinding verloren.

Gelukkig zijn betekent niet dat je over je heen laat lopen

Laat ik duidelijk zijn: gelukkig zijn in je relatie betekent niet dat je altijd maar moet toegeven of je mond moet houden. Het betekent wel dat je soms kiest voor verbinding boven het gevecht. Dat je onderzoekt waar het jullie écht om gaat. Want meestal draait het niet om die sok op de grond of die foute opmerking – maar om erkenning, nabijheid, veiligheid.

Een mooie oefening is om jezelf midden in een discussie even deze vraag te stellen: “Wat probeer ik hier nu eigenlijk te bereiken?” Wil ik winnen? Of wil ik samen verder?

Samen gelukkig

Kiezen voor geluk boven gelijk is geen zwaktebod. Het is een teken van emotionele volwassenheid. Van het besef dat jullie geen tegenpolen zijn, maar een team. En dat het oké is als jullie allebei een stukje gelijk én een stukje ongelijk hebben.

Dus de volgende keer dat je in een verhitte discussie belandt, adem eens diep in, kijk je partner aan en vraag jezelf af: “Wil ik gelijk? Of wil ik liefde?”
Wie weet opent dat net de deur naar een gesprek dat wél verbindt.


Wil je hier als stel mee oefenen, of meer leren over hoe je op een liefdevolle manier in gesprek blijft – ook als het lastig wordt? Neem gerust contact met me op. Ik help jullie graag op weg. Relatietherapie of coaching kan ook heel behulpzaam zijn. Ook als er nog geen grote verschillen zijn maar je het gevoel hebt dat je beter kan communiceren en meer verbinding zoekt.

Solo relatietherapie – werken aan je relatie, beginnen bij jezelf

Soms loop je vast in je relatie en weet je niet goed hoe je verder moet. Of je verlangt naar meer verbinding, maar raakt steeds in dezelfde patronen verstrikt. Misschien heb je een relatie achter de rug die je nog steeds bezighoudt. Of ben je single en merk je dat je op een dieper niveau iets wilt begrijpen over hoe jij relaties aangaat. Het kan ook zijn dat jij in relatietherapie wil maar je partner ziet dat niet zitten.

Wat is solo relatietherapie?

Solo relatietherapie is een vorm van begeleiding waarin jij, als individu, werkt aan de relatie(s) in je leven. Misschien loop je vast in je huidige relatie, twijfel je aan hoe het verder moet, of blijf je tegen dezelfde patronen aanlopen. Of misschien ben je single en verlang je naar een liefdevolle verbinding, maar weet je niet goed waarom het steeds niet lukt.

Deze therapievorm of coaching is is geen geheime voorbereiding op een breuk of een ‘quick fix’. Het is juist een uitnodiging om dieper te kijken; bijvoorbeeld naar patronen die zich herhalen. Of naar de invloed van jouw gezin van herkomst op je huidige relaties. Maar ook naar dat wat er gebeurt in het contact met de ander, wat zijn je verlangens, waar verlies je je zelf of maak je je zelf kleiner?

Wat de situatie ook is: je hoeft het niet samen te doen om samen verder te kunnen groeien. Je kunt heel goed aan je relatie werken, ook als je partner er niet bij is. Sterker nog: soms is het zelfs krachtiger om eerst alleen te starten.
Zo is solo relatietherapie is een mooie vorm van individuele begeleiding waarin jij onderzoekt wat liefde, verbinding en intimiteit voor jou betekenen.

Waarom solo relatietherapie?

In deze therapievorm kijk je niet naar ‘de relatie’ als probleem, maar naar hoe jij je verhoudt tot de ander. We onderzoeken jouw patronen, verlangens, grenzen en gewoonten in de manier waarop jij liefhebt en je verbindt.

Het gaat om vragen als:

  • Waarom trek ik me terug of pas ik me aan?
  • Wat verlang ik écht in een relatie?
  • Welke verwachtingen heb ik van een relatie?
  • Hoe blijf ik trouw aan mezelf én in contact met de ander?
  • Welke oude pijn raakt telkens opnieuw?

Soms ontstaat er vanuit dit proces vanzelf beweging in je relatie. Soms ontstaat er helderheid over wat je wel of niet meer wilt. Hoe dank ook zal er altijd meer zelfkennis, inzicht, rust en helderheid ontstaan.

Voor wie?

Solo relatietherapie is geschikt als je:

  • je overweldigd of verward voelt in je relatie
  • herhalende patronen wilt doorbreken
  • moeite hebt met grenzen of nabijheid
  • een scheiding of breuk verwerkt
  • single bent en verlangt naar gezonde verbinding
  • jezelf opnieuw wilt leren vertrouwen in de liefde

Hoe werkt het?

In een traject van een aantal gesprekken (online of live) begeleid ik je met liefdevolle aandacht en heldere vragen. We werken met inzicht, reflectie en soms ook met lichaamsgerichte of creatieve werkvormen – altijd afgestemd op wat bij jou past.

Je hoeft het niet meteen te weten. Je hoeft het alleen maar aan te willen kijken.
En dáár kan ik je bij helpen.

Wil je kennismaken?

Neem gerust contact op als je meer wil weten over relatietherapie.
Samen kijken we of solo relatietherapie op dit moment helpend is voor jou.

Contact, kan via e-mail, app of bel me gerust op.

Kosten zijn €115 per gesprek. Een telefonische of online kennismaking van 30 minuten is gratis en vrijblijvend.


De kracht van een metafoor

Ooit lang geleden heb ik in een vorige relatie een aantal keer met een relatie therapeut gesproken. Zij had een mooie metafoor, die mij altijd is bij gebleven. Het ging over vasthouden en loslaten. Over controle en vrijheid. “Als je zand in je hand legt, blijft het liggen. Maar als je heel hard gaat knijpen, je hand heel hard sluit, zal het zand tussen je vingers uitglippen.” Dit was een mooie metafoor voor onze relatie. Deze relatie heeft, zoals je wel snapt, geen stand gehouden.

Elke relatie is anders

Mijn volgende en huidige relatie is anders, heel anders. Zoals elke relatie weer anders is. Uit eigen ervaring weet ik, dat met hoeveel liefde, vertrouwen en goede bedoelingen je ook in een relatie stapt, je nooit precies weet waar je aan begint. Er zijn vaak zoveel omstandigheden die meespelen die je van te voren niet kan overzien. Familie, karakters, ontwikkeling, cultuur, persoonlijke waarden en verwachtingen. Zo veel verschillende factoren die een rol spelen in de relatie. Of zoals de psycholoog Salvadore Minuchin al zei: “Elke relatie is een vergissing, het gaat er om hoe je er mee omgaat.”

Het gaat soms niet vanzelf

In elk mensenleven en dus in elke relatie veranderen de omstandigheden. Er kunnen moeilijke dingen voorvallen op persoonlijk vlak of op werkgebied. Soms zijn er stressvolle periodes en moeilijke gebeurtenissen in ons leven. Partners ontwikkelen zich en kunnen daardoor veranderen. Dit alles kan een relatie flink onder druk zetten. Soms zo veel druk, dat je er niet meer zo maar samen uitkomt.

Waarom relatie therapie?

Relatie therapie klinkt misschien zwaar maar dat hoeft het niet te zijn. Ik noem het ook vaak relatie coaching. Relatie therapie of coaching leert je om samen te praten over moeilijkheden, over emoties en terugkerende thema’s. Je leert ook elkaar te accepteren en beter te weten hoe je samen verder kan gaan. Na het intakegesprek, zal ik met jullie allebei een apart gesprek hebben. Over jezelf, eerdere relaties en je gezin van herkomst. Belangrijk daarin is wel dat er geen ‘geheimen’ verteld worden. Denk daarbij aan dingen als overspel. Als er een ander speelt in de relatie is het belangrijk dat je moedig genoeg bent om dat op tafel te leggen. Alleen dan kunnen we verder werken. En zeker als je steeds tegen dezelfde dingen aanloopt, kan het verhelderend zijn als een buitenstaander eens meekijkt. Een ander ziet vaak makkelijker welke patronen er zijn ontstaan.

Redenen voor relatie therapie

Er zijn net zo veel redenen om een relatie therapeut op te zoeken als er stellen zijn. Elk stel is anders, elke dynamiek is anders. Een relatie doe je samen. Er zijn wel een aantal veel voorkomende redenen (of variaties hierop):

  • Jullie lopen steeds weer tegen dezelfde dingen aan.
  • Dingen worden niet goed opgelost of uitgepraat.
  • Communicatie is lastig; het lijkt soms wel alsof je allebei een andere taal spreekt.
  • Je mist verbinding en/of intimiteit.
  • Het gevoel samen dingen aan te pakken (zoals huishouden, kinderen opvoeden etc.) mist.
  • Jullie zijn meer een management team geworden dan geliefden.
  • Jullie missen waardering en wederzijds respect.

Weet dat het heel normaal is om tegen dingen aan te lopen als stel. Een relatie doe je samen. Zoals ik hierboven (met een knipoog uiteraard) al schreef: “Elke relatie is een vergissing, het gaat er om hoe je er mee omgaat.”

Neem gerust contact op als je meer wil weten.

Of lees het Ebook over relaties- Versterk je relatie