Zelfcompassie

Vriendelijk zijn voor jezelf, juist op momenten dat het moeilijk is, zorgt voor meer innerlijke kracht en balans.

Zelfcompassie

With self-compassion, we give ourselves the same kindness and care we would give to a good friend.
-Kristin Neff-

Zelfcompassie training

In de zelfcompassie training ligt het accent op mildheid en vriendelijkheid voor jezelf. Je leert in de training hoe je er kan zijn voor jezelf op de momenten dat het ingewikkeld wordt en moeilijk is. Vaak neemt dan een innerlijke criticus het over. Voor een ander die het moeilijk heeft zijn we vaak veel aardiger. Een ander bieden we veel meer begrip en steun. In deze training leer je om een goede vriend(in) voor jezelf te zijn. Vooral op de momenten dat je het het meeste nodig hebt. En dan niet om de moeilijkheden of het verdriet te laten verdwijnen maar omdat de mogelijkheden of het verdriet er is. Jezelf steunen omdat je het moeilijk hebt.

Deze vriendelijkheid en mildheid voor jezelf kun je trainen. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van leven, meer energie, plezier en veerkracht. Je ontwikkelt meer innerlijke kracht en kan daardoor betere keuzes maken. Daarnaast leer je om bewuster omgaan met grenzen en met alles wat er op je pad komt.

De training

De training Mindfulness Zelfcompassie (MSC) is ontwikkeld door Kristin Neff, een Amerikaanse onderzoekster samen met psychotherapeut, Christopher Germer. Ik ben ook door hun opgeleid in 2015. De trainingen zijn wetenschappelijk op hun effectiviteit onderzocht. Voor de zelfcompassie training is geen mindfulness achtergrond nodig hoewel dit wel fijn kan zijn. Het is in elk geval behulpzaam als je meditatie ervaring hebt. De training bestaan uit 9 bijeenkomsten van 2,5 uur. Waarvan één een oefensessie in stilte is.

Heb je vragen over de training, laat mij dat dan weten. Ik leg je graag uit wat de zelfcompassie voor je kan betekenen.

Interview met Christopher Germer over compassie

Mooie Tedtalk van Kristin Neff over Zelfcompassie