De deur van het geluk gaat naar binnen open.
- Søren Kierkegaard

Zelfcompassie

With self-compassion, we give ourselves the same kindness and care we’d give to a good friend.
-Kristin Neff-

“Compassie of mededogen is het vermogen om ons betrokken te voelen bij pijn en lijden, zowel van onszelf als dat van anderen. Het gaat samen met de wens deze pijn en dit lijden te verlichten en bereidheid daarin verantwoordelijkheid te nemen.” uit: Compassie in je leven
- Frits Koster en Erik van den Brink-

Compassie en vriendelijkheid staan dicht bij elkaar. Samen wordt het ook wel heartfulness genoemd. In de mindfulnesstraining ontwikkelden we een niet-oordelende aandacht en een dieper bewustzijn van je gedachtepatronen. In de zelfcompassietraining verdiep je deze aandacht en ontwikkel je meer vriendelijkheid en compassie. Voor jezelf en voor de wereld om je heen.

Zelfcompassietraining

De training Zelfcompassie is ontwikkeld door Kristin Neff, een Amerikaanse onderzoekster. Voor deze training is geen mindfulness achtergrond nodig maar dat is wel behulpzaam. In de zelfcompassie-training ligt het accent op mildheid en vriendelijkheid voor jezelf. Zelfcompassie gaat over vriendelijk zijn voor jezelf ook op de momenten dat het ingewikkeld wordt en moeilijk is. Vaak neemt dan een innerlijke criticus het over. Voor een ander, die het moeilijk heeft, zijn we vaak veel aardiger.

De training bestaan uit 9 bijeenkomsten, 8 bijeenkomsten van 2,5 uur  en een oefendag in stilte van 3,5 uur.

Interview met Christopher Germer over compassie

Mooie Tedtalk van Kristin Neff over Zelfcompassie

 

 

Compassie