You cannot control the waves. You can only learn to surf.
- Jon Kabat-Zinn

Wat is Mindfulness?

Mindfulness staat voor opmerkzaamheid, leven met aandacht. Mindfulness vindt zijn oorsprong in boeddhistische meditatietechnieken. De Amerikaanse hoogleraar Jon Kabat-Zinn ontwikkelde in 1979 een wetenschappelijk onderbouwde training die Oosterse wijsheid en Westerse psychologie heeft samengevoegd tot wat wij nu kennen als de training mindfulness.

Voor wie is de training?

Betrap je jezelf er wel eens op dat je uitgebreid stilstaat bij je verleden? Of dat je alsmaar aan ideeën voor de toekomst denkt? Zo vergeet je als het ware te leven in het nu. De wereld trekt razendsnel aan je voorbij.

Mindfulness is vooral een training die je leert om bewuster, met meer aandacht in het leven te staan. Meer in het hier en nu te leven in plaats van in het verleden of in de toekomst. Vaak  leef je het leven bijna ‘op de automatische piloot’.

Training – werkwijze

De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur en een oefendag, in een groep van 8 tot 10 mensen. Elke trainingsdag heeft een eigen thema, zoals de automatisch piloot, stressmomenten, grenzen of negatieve gedachten. In de training worden verschillende oefeningen gedaan en er wordt besproken waar je tegenaan bent gelopen in de afgelopen week. Naast de trainingsbijeenkomst is het de bedoeling dat er nog thuis geoefend wordt.
Het is ook mogelijk om de training in een individueel traject te volgen.

De groepstrainingen vinden plaats in Den Haag, Amsterdam en Wassenaar. Individuele trajecten kunnen plaatsvinden in Wassenaar of Den Haag of op een andere locatie bijvoorbeeld bij je eigen bedrijf.

Effect van de training

Een Mindfulnesstraining heeft positieve effecten op allerlei manieren. Het geeft je allereerst meer rust en helderheid. Je zult minder nadruk leggen op het doen en meer op het zijn en voelen. Het resultaat is dat allerlei stressgerelateerde klachten afnemen. Je leert je grenzen beter te bewaken. Je kunt je beter concentreren. Je ontspant gemakkelijker. En je gedachten worden rustiger – bewuster.

Leuke oefening die je uitdaagt om even niets te doen! Makkelijker gezegd dan gedaan!

Is Mindfulness wat voor mij? Doe deze korte test en je weet het.

Korte meditatie van 3 minuten om te ervaren wat een pauze met je doet.

Mindfulness