Who looks outside, dreams Who looks inside, awakens
- Carl Jung

Inspiratie

Op deze pagina vind je links naar andere sites, tips voor boeken en reacties van deelnemers aan de trainingen.

Lees hier de blog: Mindfulleven; hoe kan je mindfulness in je leven toepassen? Mijn persoonlijke ervaringen en tips om meer mindfulness toe te passen.

Artikel Mindfulness: Wees geen slaaf van het reptielenbrein door Karin Bosveld

Van het begin af aan is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness.
Uit deze onderzoek is gebleken dat het volgen van een mindfulness training leidt tot o.a.:

  • Vermindering van zowel lichamelijke als psychische klachten.
  • Betere concentratie
  • Beter in staat  te ontspannen.
  • Meer  zelfvertrouwen
  • Stressvolle gebeurtenissen zijn beter te hanteren.
  • Over het algemeen meer levensvreugde.
  • “Het is fascinerend om de plasticiteit van de hersenen te zien en dat, door het beoefenen van meditatie, we een actieve rol kunnen spelen in het veranderen van de hersenen en ons welzijn en de kwaliteit van leven kunnen verhogen.” zegt Britta Hölzel, PhD, eerste auteur van het onderzoek en een onderzoeksmedewerker bij MGH en de Universiteit Giessen in Duitsland.

    Bij deelnemers aan een 8-weekse mindfulness training worden structurele veranderingen in de hersenen gemeten, waaronder een grotere dichtheid van de grijze materie in de hippocampus, waarvan bekend staat dat het belangrijk is voor het leervermogen en geheugen, dit gedeelte van het brein wordt ook geassocieerd met zelfbewustzijn, mededogen en introspectie.

    Onderzoekers merkten op dat op de lange termijn, meditatie de brain-wave patronen verandert, met een grotere activiteit in de hersencircuits die betrokken zijn bij aandacht. Zij bemerkten ook dat gebieden van de hersenen geassocieerd met de sensorische verwerking dikker werd bij  mediterenden ten opzichte van de controlegroep.
    Lees meer over dit artikel.

    Artikel over mindfulness en  kinderen op de basisschool
    Algemeen artikel over mindfulness:
    Artikel over burnout-stress en overspannenheid
    Artikel over mindful ouderschap

    Artikel over verschil tussen zenmeditatie en vipassana meditatie door Frits Koster

    Uitzending Mindfulness mainstream, over het gebruik van mindfulness in de GGZ.

    Andi Puddicombe 10 mindful minutes

    Kristin Neff Self compassion en Mindfulness

    Korte video van Jon Kabat Zinn over mindfulness en compassie

     

    Reacties van deelnemers

    Ik heb geleerd om meer aandacht te hebben voor dagelijkse dingen. Bewust worden van valkuilen en hierop inspelen lukt steeds beter.

    Goede, veilige sfeer waarin het mogelijk is om ook echt met een open en milde houding aanwezig te zijn.

    De aangeboden ‘technieken’ helpen om de balans en rust weer te vinden. En de bewustwording dat ‘gedachten geen feiten’ zijn!

    Door de bodyscan en door meditatie heb ik geleerd om een stuk rustiger te worden vooral bij stressverhogende situaties.

    In de training heb ik o.a. de manier waarop de deelnemers benaderd worden gewaardeerd. Alle reacties en meningen zijn goed, geen oordeel of veroordelen.

    Tact en zorg voor de deelnemers.

    Inspiratie en blog